Pelaaminen ennen ja nyt

Ennen kaikki oli paremmin?

Joku voisi sanoa että vanhaan kunnon aikaan asiat olivat paremmin. Silloin hikoiltiin odottaen Atarin tai Amigan pelien latautumista. Toki vanhoilla klassikoilla on omat hyvät puolensa ja kannattajansa, mutta tosiasia on, että pelien kehittyminen on tullut valovuoden eteenpäin kultaiselta 80-luvulta, kun konsoli- ja tietokonepelaaminen alkoi yleistyä kodeissa.

Monet 80- ja 90-luvun konsolipelit keskittyivät kuvaruudulla oleviin tapahtumiin sivusta katsottuna. Tasohyppelypelit ja verkkaisesti etenevät roolipelit olivat suosittuja pelaajien keskuudessa. Tietokoneiden teho ja näytön grafiikka oli rajoittava tekijä monien pelien suunnittelussa. Nykyisin on kuitenkin toisin. Pelit ovat kehittyneet todella paljon ja joidenkin pelien graafiset ominaisuudet ovat jo lähellä valokuvaa. Lisäksi yksiulotteisista näkymistä on tultu valtaviin, lähes loputtomilta tuntuviin, moniulotteisiin maailmoihin.

Yksinpeleistä moninpeleihin

Siinä missä monet 80- ja 90-luvun pelit olivat yksinpelejä, on nykyisin lähes kaikista peleistä ainakin moninpeli saatavilla. Joitain pelejä onkin tarkoitus ainoastaan pelata toisia pelaajia vastaan reaaliajassa. Tämä ei olisi vielä muutama kymmenen vuotta sitten ollut mahdollista. Internetin kehittyminen on mahdollistanut nopeat tietoliikenneyhteydet ja peliseuraa onkin saatavilla ympäri maailman mihin kellonaikaan tahansa. Moninpelit ovat nykyisin todella suosittuja ja kaikista kovimmat pelaajat ovat tehneet siitä itselleen ammatin e-urheilun muodossa. Pelaaminen on siis monin tavoin muuttunut paljon tavoitteellisemmaksi ja ammattimaisemmaksi kuin joskus aiemmin. Toki myös pelaamisen välineistö on kokenut muodonmuutoksen. Siinä missä aiemmin riitti pelikonsoli, niin nykyisin kilpapelaamiseen on tarjolla jos jonkinnäköistä välinettä pelituoleista lähtien. Joku voi jopa hankkia kertakäyttöpiilolinssit pelaamista varten, jotta vastustajat eivät saa yhtään hyötyä.

Tavalliselle harrastajapelaajalle kuitenkin nykyisinkin riittää yleensä pelkkä konsoli pelaamista varten. Suosituimpia konsoleita ovat Microsoftin Xbox sekä Sonyn Playstation. Myös Nintendolla on vahva kannattajakuntansa, joita pelien omintakeinen tyyli viehättää. Kaikki konsolit ovat nykyisin varustettu internet-yhteyksillä ja pelien päivitykset ja pelien sisäiset ostot tehdäänkin verkon kautta. Monet pelit voi hankkia myös suoraan verkosta, eikä enää tarvitse lähteä kauppaan ostamaan peliä ja alkaa asentamaan sitä koneelleen. Kaikki on nykyisin tehty helpoksi ja vaivattomaksi.

Jotkut pelit voidaan tarjota kuluttajille myös hieman erilaisena versiona nykyisin. Suosittu peli saattaa olla käyttäjälle ilmainen. Pelin sisällä on kuitenkin mahdollisuus tehdä pelin sisäisiä ostoja, joilla pelissä etenee nopeammin tai saa käyttöönsä parempia työkaluja. Tämä houkuttaakin monia pelaajia käyttämään rahaa peliin pidemmän aikaa kun pelin ostamisen kertamaksusta on luovuttu ja rahaa saadaan pelaajilta pelaamisen aikana. Suosittu hittipeli kestää helposti useamman vuoden käyttöä, jolloin myös pelin tuotot saattavat kertyä erittäin huomattaviksi.

E-urheilu

Kuten jo yllä mainittiin, on e-urheilu tullut pysyväksi osaksi yhteiskuntaa. Monet kiistelevät siitä onko e-urheilu oikeaa urheilua, mutta sillä on kuitenkin suuri kannattajakunta. Pelejä pelataan joukkueissa ja suuria turnauksia ja suosittuja pelejä näytetään verkossa ja tv:ssä ihmisille. Siinä he voivat parhaimmassa tapauksessa seurata reaaliajassa pelin tapahtumia. Joissain suurissa turnauksissa saattaa joukkueella olla vaihtomiehiä samaan tapaan kuin vaikkapa jääkiekkojoukkueella. Joukkueella saattaa olla myös valmentaja, huoltajia ja manageri ja muutenkin organisaatio muistuttaa perinteistä urheilujoukkuetta enemmän kuin harrasteporukkaa. E-urheilu on tullut jäädäkseen.